lauantai 15. tammikuuta 2011

42: Merkitystä ja merkittävyyttä etsivä lukutapa

TÄMÄN  työtavan opin Auroran luokanopettaja Kaija Kuivaselta, tai tarkemmin hänen lapsensa lukion opettajalta. Kaija esitteli lapsensa koetta, jossa oli hänestä vallan mainio tehtävä. Tehtävä kuului jokseenkin näin
- Lue seuraava teksti, ja etsi kustakin kappaleesta avainsanat. Selitä omin sanoin, mitä kirjoittaja niillä tarkoittaa.

Pidin tehtävästä. Usein tekstiä lukiessa omat käsitykset ohjaavat meitä. Olenkin käyttänyt tätä ideaa niin esim. yhteistoiminnallisen oppimisen työtavassa, että tehtävänä on:
1. Lue seuraava teksti, ja etsi kustakin kappaleesta avainsanat. Selitä omin sanoin, mitä kirjoittaja niillä tarkoittaa.
2. Kerro sen jälkeen, mitä itse ajattelet asiasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti