lauantai 15. tammikuuta 2011

97: Mentorointi

Pieni opas mentorointiin
Martti Hellström, Heikki Parkatti ja Eija Valanne 


Työstä nouseva osaaminen on taas nostettu kunniaan. Siksi tässäkin oppilaitosjohdon koulutusohjelmassa toivotaan, että jokainen kurssilainen löytää itselleen kokeneemman johtajan, mentorin, joka suostuisi jakamaan osaamistaan nuoremmalleen, aktorille.

MENTOR-KÄSITTEEN TAUSTAA 

Mentori-termi palaa kreikkalaiseen taruun, jossa Oidipus jätti poikansa ystävänsä (Mento- rin) kasvatettavaksi. Taustalla on ajatus, että ihminen oppii taitoja, tapoja ja arvoja suoraan henkilöltä, jota hän arvostaa. Mentorointi on tänään suosittu tapaa siirtää ns. hiljaista tietoa niin liike-elämässä kuin mm. yliopistoissakin. Opiskelijamaailmassa sitä vastaa monelle tuttu tutorointi.

Mentoroinnin ideana on lyhyesti se, että kokeneempi auttaa kokematonta, ekspertti novii- sia. Mentoria voidaan kuvataan myös sanoilla työkummi, ohjaaja, keskustelukumppani, valmentaja, seniori ja sparraaja. Siinä siirretään kokemusta, vaikka luentoja ei pidetäkään.
Mentoroinnissa opitaan pääosin keskustelemalla työstä. Mentorilla ja aktorilla on siis kes- kustelusuhde. Mentori auttaa aktoria kuuntelemalla ja keskustelemalla asioista, jotka akto- rille ovat kulloinkin ajankohtaisia.

Mentori ei luennoi eikä ratkaise aktorin puolesta tämän ongelmia. Hänen tehtävänsä on houkutella aktori näkemään monia mahdollisuuksia toimia, ei vain sitä, mikä ensimmäise- nä nousee mieleen..

KUKA VOI OLLA MENTORI?
Mentori ja aktori voivat olla samasta tai eri organisaatiosta, jopa eri toimialoilta.

Oleellista on, että hän on ainakin jonkin verran kokeneempi. Mentorilta ei odoteta teoriaa. Hän kertoo omista arjen kokemuksistaan, sekä onnistumisista että epäonnistumisista

MIHIN MENTORI SITOUTUU?
Mentori sitoutuu ammatilliseen keskusteluun aktorin kanssa. Keskustelunaiheet sovitaan yhdessä ja mielellään ennen tapaamista. Toki kaiken saa ottaa puheeksi, spontaanistikin. Keskustelun tarkoitus on aina tukea aktorin omaa kasvua ja rohkaista häntä tarttumaan haasteisiin toivottamalla Pauli Aalto-Setälän tapaan ” onnea itse valitsemalle tielle”. Jos suunta tuntuu mentorista vaaralliselta, hän tietenkin sen sanoo.

MITÄ MENTORI TÄSTÄ HYÖTYY?
Mentorointi on aina mahdollisuus jakaa omaa osaamistaan nuoremmille. Moni kokenut johtaja kokee sen myös eettiseksi velvollisuudekseen. Sitä paitsi ammatillinen keskustelu nuoremman kollegan kanssa antaa varmasti uutta virtaa vanhemmallekin. Mentorointi on mentorille mahdollisuus ammatilliseen ja omaa työtä koskevaan keskusteluun tulevan alan asiantuntijan kanssa. Ääneen ajattelu selkiyttää usein omiakin ajatuksia.
Symbolisena korvauksena mentorityöstä saa lisäksi OPEKOlta todistuksen. 


MIHIN AKTORI SITOUTUU?
Aktori on tässä parityössä aktiivinen osapuoli.
1. Hän etsii mentorin.
2. Hän sopii tapaamisajankohdat.
3. Hän ottaa yhteyttä.
4. Häne sittää aiheet keskusteluille.
5. Monessa mielessä on suositeltavaa kirjata sopivalla tavalla ylös sovitut pelisäännöt
ja ehkä jopa käytyjä keskusteluja.
6. Mentoril aatii keskusteluista kouluttajalle tiiviin raportin.

 

MITEN KESKUSTELUT TOTEUTETAAN
Mentori ja aktori sopivat käytännön järjestelyt keskenään. Tapaamiset voidaan järjestää työpaikoilla, jolloin kumpikin saa kokreettista kosketusta toisen tapaan tehdä töitä. Kun aktori on löytänyt itselleen mentorin ja saanut hänet ottamaan tämän tärkeän ammatillisen kummin tehtävän vastaan, sovitaan ensimmäinen tapaaminen. Aikaa olisi hyvä varata ainakin kaksi tuntia.
Keskusteluja tulee käydä vähintäin kaksi.

Ensimmäisellä kerralla sovitaan pelisäännöt: kuinka monta kertaa tavataan ja kumpi ottaa yhteyttä. Aktorin olisi tärkeää kertoa, millaiseen ammatilliseen kasvuun hän erityisesti toi-
voo saavansa tukea. Sekin on hyvä puhua auki, että keskustelut ovat ehdottoman luotta- muksellisia.

Aktoria kiinnostaa usein mentorin työympäristö, tavallisen työpäivän kulku, vastuualueet ja urakehitys. Niin ikään aktoria saattaa askarruttaa, millaisia ovat todelliset työelämän vaa- timukset suhteessa omaan osaamiseen ja valmiuksiin. Konkreettiset neuvot ja vinkit tai omat kokemukset ovat aina arvokkaita.

Tapaamisten teemat sovitaan etukäteen, ja aktor valmistautuu tapaamiseen sovitulla tava- lla. Yhdelle tapaamiselle kannattaa varata aikaa pari tuntia. Mentorin ja aktorin mahdolli- suudet ja resurssit asettavat toiminnalle rajat.

Viimeisella kerralla on hyvä käydä lyhyt palautekeskustelu siitä, kuinka mentorointi sujui mentorin ja aktorin mielestä ja kuinka tällaista työtapaa voisi kehittää yhä paremmaksi.

Joskus mentorsuhde joudutaan päättämään ”kesken” esimerkiksi aikatauluista tai työolo- suhteista johtuvista syistä. Joskus keskustelusuhde jatkuu virallisen jakson jälkeen epävi- rallisena. On kuitenkin tärkeää, että siitä erikseen sovitaan.

1 kommentti:

  1. Mentoroinnilla olisi paljon annettavaa suomalaiselle koululle.

    VastaaPoista