lauantai 15. tammikuuta 2011

19: Kertautuvat miksi-kysymykset

Tämän työtavan opin jollain monista Espoon rehtoreilleen tarjoamista koulutuspäivistä. Lähtökohtana on miksi-kysymys. Esim. Miksi opetussuunnitelma uusitaan nyt? Pohdintaa jatketaan yhä uusilla miksi kysymyksillä. Keskusteleva pari tai ryhmää kirjaa ylös vastaukset. Kuinka monen miksi-kysymykseen ketju syntyy?

ESIM:
MIKSI 1. Miksi opetussuunnitelma nyt uusitaan? (vastaus yksi virasto määrää)
MIKSI 2. Miksi virasto määrää? (vastaus: Kun oph käskee)
MIKSI 3. Miksi ops määrää muuttamaan opsin? (vastaus: Koska laki on muuttunut)
MIKSI 4. Miksi eduskunta muutti lakia? (vastaus: koska nykyinen erityisopetus ei toimi...)
MIKSI 5. Miksi nykyinen erityisopetus ei toimi? (vastaus: koska se maksaa liikaa...)
MIKSI 6. Miksi nykyinen erityisopetus maksaa liikaa? (vastaus; koska erityisoppilaiden määrä kasvaa koko ajan)
MIKSI 7. Miksi erityisoppilaiden määrä kasvaa koko ajan? (vastaus: he eivät pysy opetuksessa mukana)
MIKSI 8. Miksi he eivät pysy opetuksessa mukana? (vastaus: lapset ovat häiriintyneitä)
MIKSI 9. Miksi lapset ovat häiriintyneitä (vastaus; perheet voivat pahoin)
MIKSI 10. Miksi perheet voivat pahoin (vastaus; ei ole töitä)
MIKSI 11. Miksi ei ole töitä (vastaus: yhteiskunnalla ei ole rahaa palkata heitä)
MIKSI 12. Miksi yhteiskunnalla ei ole rahaa (ei ole verotuloja)
MIKSI 13. Miksi ei ole verotuloja.... jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti