lauantai 15. tammikuuta 2011

98: Erikoisagenttitoiminta

ERIKOISAGENTTITOIMINTAA LAPPEENRANNASSA
- esittelynHundrED-hanketta varten

Tavoite: Edistää koulun yhteisöllisyyttä, osallistaa oppilaita koulutyöhön laaja-alaisemmin sekä edistää monia laaja-alaisia taitoja, kuten oppimaan oppimisen taitoja, osallistumista ja vaikuttamista, kulttuurista osaamista, vuorovaikutusta ja ilmaisua, tieto- ja viestintäteknistä osaamista sekä yrittäjyyttä. Antaa oppilaille ja opettajille mahdollisuus kokeilla koulussa jotakin ihan uutta ja luovaa. Aktivoida oppilaat mukaan ideoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan toiminnallisia ja aktivoivia opetustuokioita sekä löytämään juuri heille soveltuvia oppimisen tapoja.

Lappeenrantalaisessa koulussa toimii jo kolmatta vuotta erikoisagenttitoiminta, jossa yläluokkien oppilaat toimivat koulupäivän aikana apuopettajina pienemmille. Yläluokkien oppilaita on pyydetty arvioimaan omia vahvuuksiaan, sellaisia tietoja, taitoja, kykyjä, joita he haluaisivat opettaa muille. Kun yläluokan oppilas lähtee mukaan oppilasagenttitoimintaan, hänet koulutetaan ennen ohjaustyön alkamista.

Koulutus sisältää ryhmätoiminnan perusteita ja harjoituksia sekä monipuolisiin oppimismenetelmiin tutustumista ja niiden harjoittelua. Kouluttajina toimivat aikaisempina vuosina oppilasagenttina toimivat yläluokkien oppilaat ja opinto-ohjaaja. Koulutuksen jälkeen oppilasagentit pääsevät auttamaan pienempiä oppilaita. Tämä työ tuo erikoisagenteille itselleen iloa ja itseluottamusta. Jokaisesta ohjaustunnista kunkin tunnin opettaja antaa tietenkin hymyn Wilmaan.

Yksi erikoisagenttitoiminnan keskeinen tavoite on myös saada uusia kavereita ja välittää viestiä, että oppiminen on hauskaa ja että oppia voi monella erilaisella tavalla.

Tulevaisuuden tavoitteet: Laajentaa toimintaa siihen suuntaan, mihin oppilaat sitä haluavat laajentaa.

2 kommenttia:

  1. Hyvä idea, mahdollistaa monenlaista toimintaa:
    - atk- kioski
    - löydettävä asiantuntijat oppilaista
    - riittävä määrä agentteja, tunnit riittävät
    - eri ikäiset oppilaat voivat tutoroida toisiaan
    - koulutus tarpeellinen sitouttamiseen

    VastaaPoista
  2. - asettaako oppilasagenttitoiminta/poissaolot oppilaat eriarvoiseen asemaan oppitunneilla tapahtuvan opetuksen suhteen
    - oppilaiden valikoituminen: oppilaan sosiaaliset taidot, motivaatio, pitkäjänteisyys/sitoutuminen, kiinnostus aihetta kohtaan
    - oppilaiden kouluttaminen, esim. kerhotoiminnan avulla
    oppilasagentti toimii esimerkkinä
    - tavoitteet ovat vaativat
    - oppilaan ”palkkio” -> vierailut jonnekin, oppilaista lähtevä palkkio
    - toiminta vaatii aikaa
    - agenttitoiminta mahdollistaa tietojen ja taitojen sekä osaamisen jakaantumisen omilla tunneilla

    VastaaPoista