KÄSITTEEN määrittely on dialogin ehto. Olen käyttänyt erityisesti muutosteemasta kouluttaessani työtapaa, jossa olen jakanut kuulijat ryhmiin, joiden tehtävänä on ollut pohtia, miten tietty käsitepari eroaa toisistaan:
- muutos ja kehitys
- muutos ja edistys
- muutos ja parannus
- parannus ja kehitys jne.
Käsitteitä vertailemalla herätetään tervettä hämmennystä, mutta lopulta käsitekimpun keskinäiset suhteet hyvinkin avautuvat.
Sovellus opetussuunnitelmatyöhön
Miten seuraavat käsitteet eroavat mielestänne toisistaan
- yleinen tuki ja tukiopetus
- yleinen tuki ja tehostettu tuki
- tehostettu tuki ja erityinen tuki
- opetus ja ohjaus
- ohjaus ja tuki
- ohjaus ja oppilashuolto jne.
- muutos ja kehitys
- muutos ja edistys
- muutos ja parannus
- parannus ja kehitys jne.
Käsitteitä vertailemalla herätetään tervettä hämmennystä, mutta lopulta käsitekimpun keskinäiset suhteet hyvinkin avautuvat.
Sovellus opetussuunnitelmatyöhön
Miten seuraavat käsitteet eroavat mielestänne toisistaan
- yleinen tuki ja tukiopetus
- yleinen tuki ja tehostettu tuki
- tehostettu tuki ja erityinen tuki
- opetus ja ohjaus
- ohjaus ja tuki
- ohjaus ja oppilashuolto jne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti