lauantai 15. tammikuuta 2011

30: Käsiteparit

KÄSITTEEN  määrittely on dialogin ehto. Olen käyttänyt erityisesti muutosteemasta kouluttaessani työtapaa, jossa olen jakanut kuulijat ryhmiin, joiden tehtävänä on ollut pohtia, miten tietty käsitepari eroaa toisistaan:
- muutos ja kehitys
- muutos ja edistys
- muutos ja parannus
- parannus ja kehitys jne.

Käsitteitä vertailemalla herätetään tervettä hämmennystä, mutta lopulta käsitekimpun keskinäiset suhteet hyvinkin avautuvat.

Sovellus opetussuunnitelmatyöhön

Miten seuraavat käsitteet eroavat mielestänne toisistaan
- yleinen tuki ja tukiopetus
- yleinen tuki ja tehostettu tuki
- tehostettu tuki ja erityinen tuki
- opetus ja ohjaus
- ohjaus ja tuki
- ohjaus ja oppilashuolto jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti