TÄMÄ työtapa on monella tavalla mielenkiintoinen. Se muistuttaa sitä, mitä syntyy jokaisessa koulutustilaisuudessa tauolla: Ihmiset kokoontuvat pieniin piiriin puhumaan eri asioista.
Menetelmämä tämä avoin tila alkaa niin, että
1. alussa on lyhyt presentaatio teemasta
2. sen jälkeen ihmiset itseorganioituvat kiinnostavien teemojen ympärille ja puhuvat siitä. Ryhmää saa myös vaihtaa.
3. lopuksi keskustelu kootaan tai sitten ei.
Ks. lisää
http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2015/11/open-space-menetelmasta.html
Menetelmämä tämä avoin tila alkaa niin, että
1. alussa on lyhyt presentaatio teemasta
2. sen jälkeen ihmiset itseorganioituvat kiinnostavien teemojen ympärille ja puhuvat siitä. Ryhmää saa myös vaihtaa.
3. lopuksi keskustelu kootaan tai sitten ei.
Ks. lisää
http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2015/11/open-space-menetelmasta.html
PARIN viikon päästä vedän toimintakulttuuri- teemasta iltapäivän noin sadalle ihmiselle. Hmmm. Kannattaisikohan kokeilla Open Space- menetelmää? Olen kerran itse ollut sellaisessa mukana, ja siinä oli puolensa.
Open Spacen ideoijana pidetään luenma Owen Harrisonia. Menetelmään liittyy sopivasti mystiikkaakin: esikuvana on legenda Sioux -intiaanien leirinuotiotyöskentelystä.
Puhdasoppimisessa muodossa kyse on täysin vapaamuotoisesta keskustelusta. Samasta asiasta kiinnostuneet kokoontuvat yhteen keskustelemaan siitä.
Menetelmä on mainio esimerkki pyrkimyksestä raivata kokouksiin ja koulutustilaisuuksiin tilaa merkityksellisyyden kokemuksille. Se tarjoaa osallistujille mahdollisuuden keskittyä juuri heille ajankohtaisiin ja tärkeisiin asioihin. Aika ei mene turhaan höpöttelyyn. Näin hyödynnetään ihmisten innostusta ja annetaan heille mahdollisuus ottaa vastuuta ja vaikuttaa.
Open Space- vaiheet
1. Tervetuloa
Open Space aloitetaan isossa piirissä. Isäntä/fasilitaattori toivottaa osallistujat tervetulleiksi ja kertoo päivän yleisteeman. Puhdasoppisessa muodossa varsinaisia keskusteluteemoja ei ole päätetty etukäteen. Osallistujat nostavat itse esiin haluamansa aiheet.
Itse varmaan toimisin vähemmän puhdasoppisesti ja liittäisin alkuun teemaan johdattavaa instruktiota. Myös aikataulutuksen kertoisin.
2. Osallistujien omien aiheiden esittely (voi vielä jopa 60 minuuttia)
Kaikilla on mahdollisuus nostaa esiin tärkeäksi kokemansa aiheet. Vuorollaan joku, jolla on mielessään tärkeä teema, esittelee sen, ja asiasta kiinnostuneet kokoontuvat keskusteluvaiheessa hänen johdollaan (Teemoihin voidaan myös ilmoittautua). Kaikki teemat kirjataan esim. flapille. Teemoja voidaan myös yhdistellä.
Asialista on valmis, kun osallistujat eivät enää nosta esiin uusia aiheita.
Teeeman esittämällä lupautuu keskusteluryhmän vetäjäksi. Tilassa tulisi olla paljon flappeja, joihin voi myös käydä kirjoittamassa omia ajatuksiaan.
Luulen, että itse miettisin pääteemat valmiiksi ja määräisin myös keskustelujen johtajat.
3. Keskustelut pienryhmissä (jopa kaksi tuntia)
Jokainen osallistuu siis vain häntä eniten kiinnostaviin keskusteluihin. Open Space periaatteiden mukaisesti kaikki muut paitsi vetäjät saavat vapaasti vaihtaa ryhmiä. Koska teemoja on useita, kaikkeen ei voi osallistua ainakaan kunnolla.
Metodiin kuuluu ns. "kahden jalan laki". Kaikille annetaan mahdollisuus osallistua juuri niihin keskusteluihin, joihin heillä on intohimoa, juuri niihin keskusteluihin joista he itse saavat jotain tai joissa he itse voivat tuotta lisäarvoa. " Jos löydät itsesi ryhmästä, joka ei keskustele sinua kiinnostavista asiosita, tai koet, ettei sinulla ole mitään annettavaa keskusteluun, käytä kahta jalkaasi: mene sellaisen fläpin luo, jossa voit oppia tai jakaa jotain."Jollei mikään kiinnosta, älä mene pilaamaan muiden innostusta.
Ne keskustelevat, jotka tulevat. Keskustelu alkaa, kun se alkaa. Ketään ei odotella. Muita ei haikailla. Kun keskustelu loppuu, se loppuu.
Osallistumisen tavat
Kuka tahansa saa mennä mihin tahansa ryhmään.
Open Spacessa on minun mielestäni viisi roolia (virallisissa ohjeissa neljä).
1. Isäntä/fasilitaatori- avaa ja päättää tilaisuuden. Muutoin pysyy taustalla.
2. Keskustelujen vetäjä - tekee myös muistiinpanot (tai dokumentoi muutoin)
3. Osallistuja – osallistuu yhteen hänelle mieluisaan aiheeseen
4. Mehiläinen - vaihtaa keskusteluja ja ristipölyttää niitä tuomalla uusia näkökulmia
5. Perhonen – leijailee keskustelusta toiseen eikä aktiivisesti osallistu niihin, vaan haluaa vai seurata dialogien kulkua. Sekin on siis sallittua.
4. Loppupiiri
Open Spacen päätteeksi kokoonnutaan yhteen piiriin. Tärkeimpiä oivalluksia, ajatuksia ja käytännön asioita voidaan jakaa, jos halutaan. Keskustelujen vetäjät summaavat annin.
Fasilitaattori kiittää osallistujia: Itselle tärkeimmät yleisteemaan liittyvät aiheet tuli käsiteltyä ja kustakin asiasta kiinnostuneet ihmiset saatiin yhteen. Ongelmiin löydettiin ratkaisuja ja jatkotoimenpiteistä saatettiin sopia.
Jos niin sovitaan, niin keskusteluiden muistiinpanot voidaan toimittaa kaikille osallistujille.
Ks. lisää esim.
http://www.facilitationarena.com/open-space
https://www.innokyla.fi/web/malli111641
http://www.edu.fi/download/146026_04OpenSpacemenetelma_PirkkoAro.pdf
http://www.karreinen.org/2013/09/voiko-itseorganisoitumista-johtaa-open.html
https://wiki.helsinki.fi/display/Konfabulaari/Open+space
Open Spacen ideoijana pidetään luenma Owen Harrisonia. Menetelmään liittyy sopivasti mystiikkaakin: esikuvana on legenda Sioux -intiaanien leirinuotiotyöskentelystä.
Puhdasoppimisessa muodossa kyse on täysin vapaamuotoisesta keskustelusta. Samasta asiasta kiinnostuneet kokoontuvat yhteen keskustelemaan siitä.
Menetelmä on mainio esimerkki pyrkimyksestä raivata kokouksiin ja koulutustilaisuuksiin tilaa merkityksellisyyden kokemuksille. Se tarjoaa osallistujille mahdollisuuden keskittyä juuri heille ajankohtaisiin ja tärkeisiin asioihin. Aika ei mene turhaan höpöttelyyn. Näin hyödynnetään ihmisten innostusta ja annetaan heille mahdollisuus ottaa vastuuta ja vaikuttaa.
Open Space- vaiheet
1. Tervetuloa
Open Space aloitetaan isossa piirissä. Isäntä/fasilitaattori toivottaa osallistujat tervetulleiksi ja kertoo päivän yleisteeman. Puhdasoppisessa muodossa varsinaisia keskusteluteemoja ei ole päätetty etukäteen. Osallistujat nostavat itse esiin haluamansa aiheet.
Itse varmaan toimisin vähemmän puhdasoppisesti ja liittäisin alkuun teemaan johdattavaa instruktiota. Myös aikataulutuksen kertoisin.
2. Osallistujien omien aiheiden esittely (voi vielä jopa 60 minuuttia)
Kaikilla on mahdollisuus nostaa esiin tärkeäksi kokemansa aiheet. Vuorollaan joku, jolla on mielessään tärkeä teema, esittelee sen, ja asiasta kiinnostuneet kokoontuvat keskusteluvaiheessa hänen johdollaan (Teemoihin voidaan myös ilmoittautua). Kaikki teemat kirjataan esim. flapille. Teemoja voidaan myös yhdistellä.
Asialista on valmis, kun osallistujat eivät enää nosta esiin uusia aiheita.
Teeeman esittämällä lupautuu keskusteluryhmän vetäjäksi. Tilassa tulisi olla paljon flappeja, joihin voi myös käydä kirjoittamassa omia ajatuksiaan.
Luulen, että itse miettisin pääteemat valmiiksi ja määräisin myös keskustelujen johtajat.
3. Keskustelut pienryhmissä (jopa kaksi tuntia)
Jokainen osallistuu siis vain häntä eniten kiinnostaviin keskusteluihin. Open Space periaatteiden mukaisesti kaikki muut paitsi vetäjät saavat vapaasti vaihtaa ryhmiä. Koska teemoja on useita, kaikkeen ei voi osallistua ainakaan kunnolla.
Metodiin kuuluu ns. "kahden jalan laki". Kaikille annetaan mahdollisuus osallistua juuri niihin keskusteluihin, joihin heillä on intohimoa, juuri niihin keskusteluihin joista he itse saavat jotain tai joissa he itse voivat tuotta lisäarvoa. " Jos löydät itsesi ryhmästä, joka ei keskustele sinua kiinnostavista asiosita, tai koet, ettei sinulla ole mitään annettavaa keskusteluun, käytä kahta jalkaasi: mene sellaisen fläpin luo, jossa voit oppia tai jakaa jotain."Jollei mikään kiinnosta, älä mene pilaamaan muiden innostusta.
Ne keskustelevat, jotka tulevat. Keskustelu alkaa, kun se alkaa. Ketään ei odotella. Muita ei haikailla. Kun keskustelu loppuu, se loppuu.
Osallistumisen tavat
Kuka tahansa saa mennä mihin tahansa ryhmään.
Open Spacessa on minun mielestäni viisi roolia (virallisissa ohjeissa neljä).
1. Isäntä/fasilitaatori- avaa ja päättää tilaisuuden. Muutoin pysyy taustalla.
2. Keskustelujen vetäjä - tekee myös muistiinpanot (tai dokumentoi muutoin)
3. Osallistuja – osallistuu yhteen hänelle mieluisaan aiheeseen
4. Mehiläinen - vaihtaa keskusteluja ja ristipölyttää niitä tuomalla uusia näkökulmia
5. Perhonen – leijailee keskustelusta toiseen eikä aktiivisesti osallistu niihin, vaan haluaa vai seurata dialogien kulkua. Sekin on siis sallittua.
4. Loppupiiri
Open Spacen päätteeksi kokoonnutaan yhteen piiriin. Tärkeimpiä oivalluksia, ajatuksia ja käytännön asioita voidaan jakaa, jos halutaan. Keskustelujen vetäjät summaavat annin.
Fasilitaattori kiittää osallistujia: Itselle tärkeimmät yleisteemaan liittyvät aiheet tuli käsiteltyä ja kustakin asiasta kiinnostuneet ihmiset saatiin yhteen. Ongelmiin löydettiin ratkaisuja ja jatkotoimenpiteistä saatettiin sopia.
Jos niin sovitaan, niin keskusteluiden muistiinpanot voidaan toimittaa kaikille osallistujille.
Ks. lisää esim.
http://www.facilitationarena.com/open-space
https://www.innokyla.fi/web/malli111641
http://www.edu.fi/download/146026_04OpenSpacemenetelma_PirkkoAro.pdf
http://www.karreinen.org/2013/09/voiko-itseorganisoitumista-johtaa-open.html
https://wiki.helsinki.fi/display/Konfabulaari/Open+space
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti