lauantai 15. tammikuuta 2011

73: Benchmarking

Benchmarking tarkoittaa  systemaattista tapaa hankkia  oman toiminnan parantamisen kannalta  hyödyllisiä tietoja  ennätyksellisistä (siis erinomaisista)  organisaatioista ja käytännöistä ja verrata niitä  oman toiminnan vertailukelpoisiin osiin.  Xerox Corporation  nimesi käyttämämänsä kehitttämismenetelmän 1970-luvun lopussa benchmarkingiksi.  Menetelmässä siis verrataan omaa  toimintaa muihin ja  tehdään  systemaattinen vierailu ja luvallinen vakoilu. Uutta ideaa ei kopioida sellaisenaan, vaan se myöhemmin sovitetaan omaan toimintaan.


Tavallisesti edetään seuraavasti:
(1) Koulutettava  kuvaa paperilla oman organisaationsa tapaa toimia asiassa, jossa on ongelma.
(2) Hän etsii toisen organisaation, joka oikeasti on ratkaissut tuon ongelman.
(3) Koulutettava lähettää tuohon organisaatioon kirjeen, jossa on kysymyksiä.
(4) Kun vastaukset on saatu, koulutettava menee tutustumaan organisaatioon ja näkee toiminnan omin silmin
(5) Lopuksi pohditaan, missä määrin tuon organisaation ratkaisu on siirrettävissä omaan organisaatioon.

1 kommentti:

  1. Benchmarkingin tarkoituksena on valmiiksi tehdyn idean/toimintatavan jalostaminen omaan toimintaan sopivaksi. Benchmarkingissa pystytään mahdollisesti välttämään toisten jo tekemät virheet.

    Miten voi hyödyntää tutor-opettajana: Benchmarkingilla voi tehostaa tutor-toimintaa merkittävästi (säästetään resursseja). Yhteistyön avulla myös opitaan muilta. Benchmarkingia voidaan hyödyntää sekä kunnallisesti että koulun sisällä.

    VastaaPoista