ROOLILEIKISSÄ eli dramatisoinnissa lavastetaan jokin todellinen tilanne, jaetaan roolit ja improvisoidaan. Roolileikin teho perustuu kokemuksellisuuteen.
Roolileikki voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Tehtävä voidaan antaa muutamalle osallistujalle ja muut ovat tarkkailijoita. Roolit voidaan kääntää/vaihtaa kesken kaiken. Rooleja voidaan myös pyörittää: tarina jatkuu, mutta esiintyjät vaihtuvat. Ns. kerrotussa roolileikissä kaikki leikkivät yhtä aikaa saman tilanteen.
Opettajan kannattaa keskeyttää leikki, kun se ei enää etene tai kun se harhautuu.
Roolileikki aktivoi tehokkaasti, mutta ujoja se ujostuttaa. Onkin viisasta antaa aluksi tehtävä vahvemmille esiintyjille. Kovin monimutkaisia tilanteita ei voi kääntää roolileikiksi.
Tuolit on paras järjestää ympyrämuotoon.
LÄHDE:
Peltonen, Matti. (1970). Kouluttajan opetusoppi. Helsinki: Otava.
Roolileikki voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Tehtävä voidaan antaa muutamalle osallistujalle ja muut ovat tarkkailijoita. Roolit voidaan kääntää/vaihtaa kesken kaiken. Rooleja voidaan myös pyörittää: tarina jatkuu, mutta esiintyjät vaihtuvat. Ns. kerrotussa roolileikissä kaikki leikkivät yhtä aikaa saman tilanteen.
Opettajan kannattaa keskeyttää leikki, kun se ei enää etene tai kun se harhautuu.
Roolileikki aktivoi tehokkaasti, mutta ujoja se ujostuttaa. Onkin viisasta antaa aluksi tehtävä vahvemmille esiintyjille. Kovin monimutkaisia tilanteita ei voi kääntää roolileikiksi.
Tuolit on paras järjestää ympyrämuotoon.
LÄHDE:
Peltonen, Matti. (1970). Kouluttajan opetusoppi. Helsinki: Otava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti