IKIAIKAISESTI oppimista on tapahtunut niin, että nuorempi kollega saa neuvoja vanhemmalta. Sovelsin ideaa ensimmäisen kerran Turun oppilaitosjohdon peruskoulutusohjelmassa, jossa kurssilaisissa oli tosi paljon pitkän kokemuksen omaavia rehtoreita. Kartoitimme porukan työkokemuksen spectogrammin avulla, ja sitten jakauduimme ryhmiin niin, että kullakin kokeneella oli ympärillään 2-3 nuorempaa kollegaa. Nuoremmat kollegat haastattelivat sitten vanhempaa annetusta teemasta. Lopuksi purimme haastattelut niin, että
- kukin ryhmä kertoi jonkin hyvän vinkin, jonka oli saanut
- kukin "mestari" kertoi, mitä itse oppi haastattelussa.
Sovellus opetussuunnitelmatyöhön
Porukka voitaisiin jakaa ryhmiin sen mukaan, kuinka monessa ops-prosessissa ovat olleet mukana. Teemana voisi olla, kuinka työ koululla hoidettiin aikaisemmin. Mikä toimi silloin? Mikä ei?
- kukin ryhmä kertoi jonkin hyvän vinkin, jonka oli saanut
- kukin "mestari" kertoi, mitä itse oppi haastattelussa.
Sovellus opetussuunnitelmatyöhön
Porukka voitaisiin jakaa ryhmiin sen mukaan, kuinka monessa ops-prosessissa ovat olleet mukana. Teemana voisi olla, kuinka työ koululla hoidettiin aikaisemmin. Mikä toimi silloin? Mikä ei?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti